14 فوریه 2024- شواهد فزاینده ای وجود دارد که نشان می دهد التهاب مداوم در دهان، مانند آنچه در بیماری لثه مشاهده می شود، علاوه بر ایجاد بوی بد دهان با بیماری های جدی مانند بیماری آلزایمر یا دیابت نوع 2 مرتبط است. اکنون، محققان دانشگاه اوزاکا، راه آسانی را برای مبارزه با این عامل باکتریایی شناسایی کرده اند.

در مطالعه‌ای که این ماه در ژورنال Scientific Reports منتشر شد، محققان گزارش کردند که وقتی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 با دهانشویه ضد عفونی‌کننده غرغره می‌کنند، تعداد باکتری‌های مرتبط با پریودنتیت کاهش می‌یابد. علاوه بر این، برخی از بیماران با کاهش این باکتریها همچنین به کنترل بهتر قند خون خود دست یافتند که به کاربردهای بالینی امیدوارکننده در آینده اشاره دارد.

دکتر Saaya Matayoshi، نویسنده ارشد این مطالعه توضیح داد: سه گونه ی باکتریایی بسیار خطرناک (Porphyromonas gingivalis،Treponema denticola  و Tannerella forsythia) وجود دارند که با پریودنتیت یا بیماری های بافت های اطراف دندان مرتبط هستند. ما تصمیم گرفتیم ببینیم که آیا می‌توانیم این سه گونه را در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 با استفاده از دهان‌شویه ی حاوی کلرهگزیدین گلوکونات کاهش دهیم.

برای انجام این کار، محققان به صورت ماهانه یا دوماهانه از 173 بیمار در طول یک سال نمونه بزاق و خون گرفتند. بر اساس نمونه ی بزاق، محققان از وجود یا عدم وجود این سه گونه باکتریایی مطلع شدند و با نمونه های خون، سطح HbA1c را به عنوان نشانگر کنترل قند خون، اندازه گیری کردند.

نکته مهم این است که در شش ماهه ی اول مطالعه، بیماران با آب غرغره می کردند، در حالی که در شش ماهه ی دوم با دهانشویه ضد عفونی کننده غرغره می کردند. به این ترتیب، تیم تحقیقاتی می‌توانست ببیند که آیا غرغره کردن به خودی خود برای کاهش باکتری‌ها مؤثر است و یا دهانشویه مؤثرتر است.

دکتر کازوهیکو ناکانو، نویسنده ارشد این مطالعه توضیح داد: از اینکه غرغره کردن با آب هیچ تأثیری بر گونه‌های باکتریایی یا سطح HbA1c نداشت، تعجب نکردیم. با این حال، زمانی که بیماران به دهانشویه ی ضدمیکروبی روی آوردند، تا زمانی که حداقل دو بار در روز غرغره می کردند، به طور کلی گونه های باکتریایی کاهش یافت.

محققان گفتند: با این که بطور کلی هیچ تغییری در سطح HbA1c هنگام غرغره کردن با دهانشویه ضد عفونی کننده توسط بیماران وجود نداشت، اما پاسخ های فردی تفاوتهایی را نشان داد. برای مثال، هنگامی که محققان افراد شرکت کننده را به بیماران جوان و مسن تقسیم کردند، بیماران جوان‌تر کاهش بیشتری در گونه‌های باکتریایی داشتند و بطور قابل توجهی کنترل قند خون آنها در زمانیکه از دهانشویه استفاده می کردند، در مقایسه با آب بهبود یافت.

با توجه به اینکه سلامت ضعیف دهان با بیماری های جدی مرتبط است، روش های ساده برای بهبود بهداشت دهان و دندان پیامدهای مهمی دارد. اگر محققان بتوانند بیمارانی را شناسایی کنند که احتمالاً به دهانشویه ضد عفونی کننده به خوبی پاسخ دهند، این درمان با کاربرد آسان ممکن است زندگی افراد مبتلا به بیماری های مرتبط با پریودنتیت مانند دیابت، زوال عقل، بیماری های قلبی عروقی و عفونت های دستگاه تنفسی را بهبود بخشد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2024-02-gargling-bad-bacteria-diabetes.html